Schoolspeerpunten
Structureel Coöperatief Leren
SCL is een manier van onderwijs waarbij leerlingen van verschillende prestatieniveaus samenwerken om het doel van de les te bereiken.
De klas wordt ingedeeld in kleine groepen. De kinderen gaan met behulp van verschillende werkvormen met elkaar praten over de leerstof. Ze geven elkaar uitleg en informatie, overhoren elkaar en vullen elkaars zwakke kanten aan.
Door samen te werken, leren de kinderen in een groep elkaar beter kennen. Er ontstaat een klimaat in de klas waarin de kinderen elkaar waarderen, begrip voor elkaar hebben en ook bereid zijn elkaar te helpen!
Voordelen van structureel coöperatief leren:
– Het is een effectieve vorm van klassenmanagement voor alle groepen.
– Leerlingen leren verbaliseren.
– Leerlingen leren méér door onderlinge coaching (2 of 4 leerlingen weten meer dan 1).
– Meer leerlingen zijn tegelijkertijd actief aan het leren.
– Leerlingen gaan beter presteren.
– De relaties tussen leerlingen verbeteren.
– De ontwikkeling van sociale vaardigheden verloopt heel natuurlijk.
– Door samen te werken, leren de leerlingen in een groep elkaar beter kennen. Er ontstaat een klimaat in de klas waarin de leerlingen elkaar waarderen, begrip hebben voor elkaar en ook bereid zijn elkaar te helpen.
Engels
Op onze school wordt in alle groepen Engels gegeven.
We gebruiken daarvoor de methode: “Take it easy”.
Deze methode sluit prima aan op het Voortgezet Onderwijs.
In groep 1 t/m 4 draait het om het luisteren en spreken van de Engelse taal.
Met behulp van o.a. het digibord luisteren en kijken de kinderen naar leuke kringgesprekjes en prentenboeken in het Engels.
Daarna volgen liedjes en motiverende spelletjes, natuurlijk ook in het Engels.
In groep 5 t/m 8 komt de schriftelijke verwerking erbij.
De ervaringen zijn heel positief.
Ook de jongste kinderen beleven er veel plezier aan!
ICT
Op onze school wordt gewerkt met een modern (draadloos) computernetwerk. Alle leslokalen zijn voorzien van een digitaal schoolbord dat als ondersteuning van de lessen elke dag wordt ingezet. Bij veel lessen is het digibord onmisbaar, het vormt een wezenlijk onderdeel van de lesinstructie.
In de klassen werken de kinderen met SkoolPads. De SkoolPads zijn Windows 8 tablets waarop methode gebonden software voor de vakken taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie staat geïnstalleerd. Uiteraard kunnen de kinderen gebruik maken van Word en PowerPoint en hebben zij toegang tot internet.
Het gaat er niet om dat deze apparaten de boeken en schriften geheel gaan vervangen. Het zijn hulpmiddelen en ze worden verantwoord ingezet.
De Kanjermethode
Bij de Kanjertraining leert uw kind positief denken en op een positieve manier omgaan met zichzelf en de ander in een groep. We maken daarbij gebruik van vier (dier)petten
De Kanjermethode werkt met verschillende (dier)types die worden gebruikt om gedrag inzichtelijk en veranderbaar te maken.
De pestvogel vindt zichzelf heel wat en speelt graag de baas over anderen. In zijn ogen heeft hij altijd gelijk en zijn anderen maar sukkels. Bij de pestvogel hoort het zwarte petje. Het aapje neemt niets en niemand serieus en maakt overal een grapje van. Hij probeert de lachers op zijn hand te krijgen, vriendjes te zijn met de pestvogel en zo zelf niet gepest te worden. Hierbij hoort het rode petje. Het konijn wil zich graag verbergen en valt liever niet op. Het konijn komt slecht voor zichzelf op en is gemakkelijk het mikpunt van pesterijen. Bij het konijn hoort het gele petje.
De tijger doet normaal en gedraagt zich als een kanjer. Hij komt voor zichzelf op zonder agressief te zijn. Hij laat merken hoe hij zich voelt en geeft zijn mening. De tijger neemt zichzelf en anderen serieus. Het witte petje hoort bij de tijger. |
De petten helpen om inzicht te verschaffen in het gedrag van zichzelf en in dat van anderen. Er worden gesprekken gevoerd, rollenspellen gespeeld en oefeningen in samenwerken gedaan. Uw kind kan hierbij andere manieren van gedrag uitproberen en uitvinden wat bij hem of haar past. Daardoor ervaart hij of zij minder stress in sociale situaties waardoor het zich prettiger voelt. Uw kind leert omgaan met zijn of haar gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen.
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Je bent niet zielig
- We lachen elkaar niet uit
- We respecteren onszelf en anderen
Deze afspraken vormen de basis van de kanjermethode.
De zorg voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen is een speerpunt op
De Wegwijzer. Wij vinden het van groot belang dat de kinderen lekker in hun vel zitten en hechten daarom veel waarde aan een goede sfeer.
Wij willen onze kinderen leren op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan.
De Plusklas
Op onze school wordt veel aandacht besteed aan de leerlingen die extra zorg nodig hebben. Voor kinderen die onder het gemiddelde te verwachten niveau presteren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied, zijn er volop mogelijkheden voor extra begeleiding en zorg. Maar ook kinderen die extra aanbod nodig hebben, krijgen de aandacht die ze nodig hebben.
Deze meer- of hoogbegaafde leerlingen krijgen de mogelijkheid onderwijs te volgen in de Primas Plusklas. In de Plusklas ontmoeten de leerlingen andere (hoog)begaafde leerlingen. Deze kinderen komen uit verschillende groepen, en van verschillende scholen.
In de Plusklas werken de kinderen in groepjes aan projecten. Deze projecten doen een beroep op vaardigheden als samenwerken, taken verdelen, discussiëren, verslagleggen, presenteren enz. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van “De Pittige Plus Torens”. Dit is een onderwijsprogramma dat speciaal voor deze doelgroep ontwikkeld is.
(Zie ook de website pittigeplustorens.nl.)
Tevens zijn we gestart met het verzorgen van extra opdrachten voor in de klas vanuit de Plusklas. De kinderen krijgen opdrachten mee, waarin de verschillende vakgebieden aan de orde komen. We gebruiken hier speciale materialen voor, die uitdagend zijn voor meer- en hoogbegaafde kinderen.